KAUM BUGIS

PENGENALAN

Bugis  adalah  merupakan  salah  satu   bangsa   Melayu   yang terdapat   di Malaysia. Suku   kaum  Bugis ini    lebih   tertumpu  di kawasan  Pantai  Timur   Sabah   dan   Selatan  Semenanjung  Malaysia. Suku  kaum Bugis   ini   sebenarnya   berasal   dari   kepulauan   Sulawesi di   Indonesia. Namun,   suku   kaum  bugis  telah   berhijrah   ke   Tanah Melayu   sebelum   negara   ini  mencapai   kemerdekaan  lagi. Suku   kaum  Bugis   merupakan   antara   suku   kaum  terawal   yang   datang   dan   menetap   ke  Tanah   Melayu. Suku   kaum   Bugis    berhijrah   ke  Tanah   Melayu   telah  menetap   dan    mendirikan institusi   kekeluargaan   serta   melahirkan   zuriat   dan  waris   sehinggalah   ke    generasi sekarang. Suku   kaum    Bugis   ini   juga   seperti   masyarakat   lain   yang   mempunyai   adat, kepercayaan,   tulisan   dan   bahasa   yang   tersendiri. Sebelum saya menerangkan tentang adat, pakaian, lagu, alat muzik, tarian dan sebagainya, saya akan menceritakan tentang sejarah awal kaum bugis.

ASAL USUL BUGIS

Bugis ialah komuniti yang tinggal di Sulawesi Selatan. Hampir kesemua kawasan di Sulawesi Selatan didiami oleh kaum Bugis. Kaum Bugis mempunyai kerajaan mereka yang tersendiri. Antara kerajaan awal Bugis ialah Wewang Nriwuk, Luwuk dan Tompokktikka. Kerajaan-kerajaan ini telah wujud sejak sebelum abad ke-15. Pada akhir abad ke-15, muncul beberapa kerajaan baru yang cuba merampas kedudukan kerajaan lama. Kerajaan yang baru muncul iaitu Gowa (Makassar) berjaya menguasai dan memegang tampuk pemerintahan di kawasan Sulawesi Selatan bersama-sama kerajaan sekutu mereka iaitu kerajaan Bone. 
Kejayaan mereka adalah hasil kerjasama dengan Kerajaan Bone. Mereka telah berpakat dan bersama-sama dalam menjatuhkan kerajaan lama yang berkuasa di Sulawesi Selatan.
 Bagi masyarakat Bugis, merantau atau Pasompe dalam bahasa Bugis telah menjadi suatu adat atau kebiasaan. Telah berabad lamanya masyarakat Bugis merantau atau berhijrah untuk mencari penempatan dan juga kehidupan baru. Antara kawasan yang menjadi tempat penghijrahan mereka ialah Tanah Melayu, Sabah, Sarawak dan Sumatera.

Penghijrahan besar-besaran kaum ini juga berlaku setelah kerajaan Bugis iaitu Makassar dikalahkan oleh Belanda dan Belanda menguasai Sulawesi Selatan. Sistem pemerintahan Belanda seperti cukai tanah dan tanaman yang tinggi juga menjadi faktor penghijrahan orang Bugis ke tempat lain seperti Tanah Melayu.

 Masyarakat Bugis juga beragama Islam. Pengislaman masyarakat Bugis ialah oleh seorang Ulama Minangkabau iaitu Sheikh Abdul Makmur. Pada pertengahan abad ke-16 berlakunya perebutan kuasa dan wilayah antara dua buah kerajaan iaitu Gowa (Makassar) dan Bone. Kekalahan kerajaan Bone telah membawa kepada campurtangan Belanda dan kejatuhan kerajaan Bugis Makassar. Ini berlaku kerana setelah kalahnya kerajaan Bone, seorang putera kerajaan Bone telah meminta bantuan dan bekerjasama dengan tentera Belanda bagi menjatuhkan kerajaan Bugis Makassar. Kekalahan kerajaan Makassar ini membuatkan ramai pembesar dan putera-putera Bugis Makassar berhijrah ke Tanah Melayu seperti di Johor dan Selangor.

Kedatangan orang Bugis secara besar-besaran dikaitkan dengan Bugis Makassar. Golongan Bugis ini telah berhijrah secara beramai-ramai dari Sulawesi Selatan ke Tanah Melayu. Penghijrahan kaum Bugis ini ialah kerana kejatuhan kerajaan yang berkuasa di Sulawesi Selatan iaitu kerajaan Bugis Makassar di tangan Bugis dari kerajaan Bone dan juga Belanda. Kebanyakan orang-orang besar Bugis Makassar ini memilih Klang dan Kuala Selangor sebagai destinasi bagi didirikan penempatan. Orang Bugis telah lama mula berhijrah ke Tanah Melayu seperti di Johor dan juga di Tanah Borneo tetapi penghijrahan dan pendudukan mereka di Klang, Selangor lebih diketahui umum kerana ianya menjadi permulaan berdirinya era Kesultanan di Selangor. Selain itu, ianya juga menjadi titik mula campur tangan Bugis di Tanah Melayu.

 Penglibatan awal Orang Bugis ialah mereka membantu Raja Sulaiman iaitu pemerintah Pahang, Johor, Riau, dan Lingga mendapatkan semula Johor, Riau dan Lingga yang telah ditawan oleh Raja Kechil yang berpusat di Siak. Sebaik sahaja Raja Bugis menerima utusan dari Raja Sulaiman, angkatan tentera Bugis terus datang dengan 7 buah kapal perang menuju ke Riau. Raja Kechil telah ditumpaskan di Riau dan melarikan diri ke Lingga dalam tahun Hijrah 1134. Sebagai balasan, Raja Sulaiman telah bersetuju dengan permintaan Raja Bugis dimana  mereka mahukan supaya raja-raja Bugis dilantik sebagai Yamtuan Besar atau Yang Di-Pertuan Muda, bagi memerintah  Johor, Riau and Lingga secara bersama jika semuanya dapat ditawan.

 Setelah Bugis berjaya menawan Riau, Raja Sulaiman kemudiannya pulang ke Pahang, manakala raja Bugis pula pergi ke Selangor untuk mengumpulkan bala tentera dan senjata untuk terus menyerang Raja Kechil. Semasa peninggalan tersebut, Raja Kechil telah menawan semula Riau semasa raja Bugis masih berada di Selangor. Setelah mendapat tahu Riau telah ditawan oleh Raja Kechil, Bugis terus kembali dengan 30 buah kapal perang untuk menebus semula Riau, semasa dalam perjalanan menuju ke Riau, mereka telah menawan Linggi (sebuah daerah di Negeri Sembilan) yang dikuasai oleh Raja Kechil. Setelah Raja Kechil mendapat tahu akan penawanan itu, baginda telah datang ke Linggi untuk menyerang balas.

Pihak Bugis telah berpecah dimana 20 buah dari kapal perangnya meneruskan perjalanan menuju ke Riau dan diketuai oleh 3 orang dari mereka. Raja Sulaiman telah datang dari Pahang dan turut serta memberi bantuan untuk menawan semula Riau. Dalam peperangan ini mereka telah berjaya menawan kembali Riau dimana kemudiannya Raja Sulaiman dan Bugis telah mendirikan kerajaan bersama. Setelah mengetahui penawanan Riau tersebut, Raja Kechil kembali ke Siak kerana baginda juga telah gagal menawan semula Linggi dari tangan Bugis. Hingga kini Linggi telah didiami turun-temurun oleh keturunan Bugis dan bukan orang Minangkabau.

 Pada tahun 1729, Bugis sekali lagi menyerang Raja Kechil di Siak dimasa Raja Kechil ingin memindahkan alat kebesaran DiRaja Johor (sebuah meriam) ke Siak. Setelah mengambil semula kebesaran DiRaja tersebut, Raja Sulaiman kemudiannya ditabalkan sebagai Sultan Johor dengan membawa gelaran Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah yang memerintah Johor, Pahang, Riau, and Linggi. Bagi membalas jasa dan menunaikan janjinya, Raja Sulaiman telah melantik Daeng Marewah sebagai Yamtuan Muda Riau. Sultan Sulaiman juga telah memilih adiknya Tengku Mandak dikahwinkan dengan Daeng Chelak ( 1722-1760 ) yang dilantik sebagai Yamtuan Muda II Riau pada tahun 1730an. Kemudian anak Daeng Parani, Daeng Kemboja dilantik menjadi Yamtuan Muda III Riau (yang juga memerintah Linggi di Negeri Sembilan).

 Setelah berjaya membantu Raja Sulaiman, Daeng Chelak iaitu Raja Bugis telah kembali ke Kuala Selangor. Penduduk Kuala Selangor telah meminta beliau untuk terus menetap disitu dan menjadi sultan mereka. Daeng Chelak telah menolak kerana ingin kembali ke Riau dan memerintah Riau yang telah dikurniakan oleh Raja Sulaiman. Namun begitu, beliau telah menamakan salah seorang dari puteranya iaitu Raja Lumu menjadi pemerintah di Kuala Selangor. Kedatangan Raja Lumu ke Kuala Selangor menandakan bermulanya era pemerintahan Kesultanan Selangor yang berdaulat sehingga ke hari ini.

Seterusnya, saya akan menerangkan tentang makanan, adat, pakaian, lagu dan alat muzik, tarian, budaya, pantang larang dan bahasa bugis untuk menambah pengetahuan anda semua.

MAKANAN TRADISIONAL KAUM BUGIS

Kaum Bugis juga seperti kaum yang lain yang mempunyai makanan tradisionalnya yang tersendiri. Antara makanan tradisional kaum Bugis ialah :
1.      Burasak






Gambar di atas adalah burasak yang telah siap direbus. Burasak adalah makanan yang wajib di masak sewaktu menyambut Hari Raya. Burasak ini menggunakan beras wangi atau beras apa-apa sahaja yang ingin digunakan oleh si pembuatnya. Beras yang digunakan untuk membuat burasak akan dimasak bersama dengan santan yang telah diperah. Setelah itu, beras yang telah dimasak akan diletakkan di atas daun pisang dan diikat sebelum ianya diberus. Masa yang di ambil untuk merebus burasak sekurang-kurangnya 4 jam. Di sini juga, saya sertakan sekali bahan-bahan dan cara membuat burasak.
Bahan-bahn
- Beras Wangi 1kg,
- Kelapa 1 biji diparut dan ambil santannya,
- Garam secukup rasa.
- Daun pucuk pisang berukuran A4 beberapa keping utk bungkus.
- Daun pisang tua panjang lebih kurang 3 jengkal.

Cara-cara Membuat Burasak
1. Beras dibasuh 2 hingga 3 kali. Panaskan santan hingga mendidih. Setelah mendidih 
   api dikecilkan.
2. Masukkan garam secukup rasa. Bila santan sudah berubah warna, padamkan api. 
3. Tuang santan panas ke dalam beras sambil gaulkan, masak seperti nasi lemak.
4. Biarkan beras lembab sedikit, tapi agak merata.
5. Lipat nasi macam lipat kuih lepat pisang, urut-urut atas bungkusan leper dan padat. Pastikan burasak tersebut tidak terlalu nipis atau terlalu tebal.

2.      Berobbok



Berobbok juga adalah salah satu makanan bugis di mana makanan ini boleh di makan pada bila-bila masa sahaja tanpa menunggu adanya perayaan. Makanan ini juga tidak memerlukan bahan yang banyak untuk membuatnya. Di sini saya sertakan sekali bahan yang diperlukan untuk membuat berobbok dan cara membuatnya.

Bahan-bahan :
-          Beras
-          Jagung
-          Ayam
-          Sayur- sayuran
-          Bawang merah
-          Secubit garam dan ajinamoto
-          2 kiub pati ayam

Cara membuatnya :
-          Masak beras seperti kita masak bubur
-          Rebus ayam yang telah dipotong dadu
-          Masukkan lobak dan udang yang telah dikupas kulitnya ( lobak dan udang boleh di masukkan juga mengikut kesukaan si pembuat ) selepas beras itu sudah menjadi bubur dan gaulkannya sekali dalam satu periuk
-          Setelah itu, masukkan bawang yang telah dikisar, secubit garam dan ajinamoto dan juga kiub pati ayam dan gaulkannya.
-          Masukkan sayur yang telah dipotong dan gaulkannya sehingga ia mendidih dan sedia untuk di makan.

3.      Barongko



Barongko adalah makanan dari pisang yang sangat sedap.. Barongko adalah makanan tertutup  khas suku kaum bugis yang dibuat dari pisang Kepok Matang yang dikukus dengan daun pisang. Barongko merupakan makanan penutup yang mewah dan hanya disajikan untuk raja-raja seperti acara perkahwinan dan lain-lain tetapi kini makanan ini boleh di makan pada bila-bila masa sahaja. Untuk menambah citarasa dan selera, bahan untuk mnyiapkan biasanya ditambah dengan irisan buah Nangka atau kelapa muda

4.      Kapurung
                                       


Ini adalah kapurung salah satu makanan bugis yang popular di Sabah terutama di bahagian Tawau. Makanan ini senang untuk di masak. Bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat kapurung ialah sayur, tomato, lada, limau, dan tepung kanji sahaja
5.  
      Tapai




Tapai adalah makanan yang dihidang pada Hari Raya. Tapai diperbuat daripada beras pulut dan diletakkan di dalam peti sejuk.

  
BAJU TRADISIONAL KAUM BUGIS

Bugis terkenal dengan kain sarung sebagai busana kaum wanita yang dipakai dengan baju kebaya labuh. Manakala kaum lelaki pula bergaya dengan baju Sikap sut padanan lima dilengkapi tengkolok, baju, seluar, bengkung dan kain samping tenunan Bugis bergaris atau bertelepuk perada emas warisan keluarga bangsawan Bugis.


Selain itu, ketika adat perkahwinan, pengantin mengenakan pakaian tradisi iaitu baju Bodo, pakaian yang berasal dari daerah Bugis. Baju Bodo berwarna hijau dipakai oleh gadis di dalam lingkungan istana dan dipakai dengan kain sarung sutera atau songket. Baju Bodo ini dibuat dari kain organza dan dipadankan dengan kain tenun corak tapak catur benang emas.

Pakaian yang digunakan di dalam tarian Poja juga dinamakan baju Bodo atau baju Tokko yang bermaksud baju tiada lengan. Bajunya dihasilkan dari kain organza dan mempunyai anak baju di dalamnya. Baju ini mempunyai lengan pendek dan kaki baju labuh sehingga ke paras paha. Terdapat juga baju Bodo yang dihiasi dengan manik, jemeki dan renda mengikut kreativiti kumpulan. Pada lengan baju diikat kain yang dipanggil pengikat lengan. Pengikat lengan ini bertujuan untuk mengukuhkan lengan baju seupaya lebih kemas dan terserlah kekemasan baju tersebut. Pengikat lengan ini juga dihiasi dengan manik, jemeki dan renda.

Setiap warna baju bodo yang dipakai oleh wanita melambangkan usia ataupun darjat pemakainya. Jenis warna baju bodo dan usia si pemakainya.

Jingga - Dipakai oleh kanak-kanak perempuan berumur 10 tahun
Jingga dan merah - Digunakan oleh gadis berumur 10-14 tahun.
Merah - Bagi wanita berumur 17-25 tahun.
Putih - Digunakan oleh para inang dan dukun.
Hijau -  Khas untuk wanita berketurunan bangsawan
Ungu - Dipakai oleh para janda.


RUMAH TRADISIONAL

Rumah tradisional kaum Bugis berbentuk panggung yang terdiri daripada 3 bahagian iaitu tingkat atas, tengah, dan bawah. Tingkat atas digunakan untuk menyimpan padi dan benda-benda pusaka. Hal ini kerana bahagian atas rumah ini jarang digunakan oleh penghuni. Oleh itu, barang-barang berharga boleh disimpan di bahagian ini agar terjamin keselamatannya.

Di samping itu, bahagian tengah rumah digunakan sebagai tempat tinggal penghuni. Tingkat ini terbahagi kepada ruang-ruang untuk menerima tetamu, tempat tidur, makan dan dapur. Ruang ini turut digunakan untuk aktiviti santai dan rehat keluarga.
Bahagian ketiga ialah tingkat dasar yang berada di tingkat bawah rumah. Tingkat ini digunakan untuk menyimpan alat-alat pertanian, dan kandang ternak. Rumah tradisional Bugis boleh juga digolongkan berdasarkan status pemiliknya atau berdasarkan pelapisan sosial yang berlaku.





 KESENIAN

*      Seni Senjata

Dalam seni senjata pula, senjata yang menjadi kebanggaan masyarakat Bugis adalah badik atau nama lainnya adalah kawali. Menurut masyarakat Bugis, setiap jenis badik mempunyai kuasa sakti. Kuasa ini dapat mempengaruhi keadaan dan kehidupan pemiliknya. Terdapat juga kepercayaan bahawa badik ini mampu mewujudkan ketenangan, kedamaian, kesejahteraan dan kemakmuran ataupun kemelaratan, kemiskinan dan penderitaan bagi penyimpannya. Sejak ratusan tahun dahulu, badik bukan sahaja sebagai senjata dalam mempertahankan diri atau berburu tetapi digunakan juga sebagai lambang identiti etnik Bugis.

Badik mempunyai banyak jenis antaranya adalah badik Bugis Makassar, badik Bugis luwu, badik caringin tilu dan kawali lade’. Setiap jenis badik ini mempunyai simbol dan maksud yang tersendiri misalnya badik kawali lade’ dipercayai dapat mendatangkan rezeki melimpah bagi sesiapa yang menyimpannya. Selain itu, badik juga merupakan satu penghormatan dan dipandang tinggi bagi pemiliknya terutamanya lelaki. Seperti yang diperkatakan oleh masyarakat Bugis Makassar “ bukan seorang Bugis jika tidak memiliki badik”. Maka dapat disimpulkan disini bahawa badik merupakan satu senjata yang menjadi kebanggaan dan penghormatan masyarakat Bugis.



Ø  badik yang berusia lebih daripada 100 tahun

SENI ALAT MUZIK

Etnik Bugis turut mempunyai peralatan alat muzik tradisional yang tersendiri dan dipersembahkan dalam majlis tertentu. Antara peralatan alat muzik tradisional etnik Bugis adalah :

1.      Kacapi


Menurut sejarah, kacapi ini telah dihasilkan oleh seorang pelaut. Kacapi ini terbentuk menyerupai perahu yang memiliki dua dawai. Idea penghasilan kacapi ini ialah tali layar perahu. Kacapi biasanya dipersembahkan dalam majlis jemputan para tetamu, majlis perkahwinan, majlis hajat dan sebagai hiburan dalam majlis ulang tahun.

2.      Sinrili





Sinrili merupakan alat muzik masyarakat bugis yang menyerupai biola. Alat muzik ini dimainkan dalam keadaan duduk dan alat ini diletakkan di hadapan pemain alat muzik tersebut.

3.      Gendang




Gendang merupakan alat muzik yang menyerupai rebana yang memiliki dua permukaan yang rata, bulat dan panjang.

4.      Seruling


Alat muzik seruling ini terbahagi kepada tiga jenis iaitu :
i. Seruling panjang (seruling lampe) : memiliki lima lubang nada.
ii. Seruling calabai (seruling ponco) : sering dimainkan bersama biola, kacapi
     dan penyanyi.
iii. Seruling dupa samping: sering digunakan dalam majlis perbarisan dan
     jemputan tetamu.

SENI TARI

Tarian Poja merupakan salah satu tarian Bugis yang sangat popular terutamanya di negeri Selangor. Namun begitu, sejarah bermulanya tarian ini tidak diketahui dengan tepat kerana ketiadaan sumber bertulis mengenai tarian ini, hanya sekadar penyampaian lisan semata-mata. Menurut sumber lisan, tarian Poja ini bermula pada zaman Sunan Gunung Djati, untuk menyelidiki kekuatan musuh yang melawan dengan mengirimkan kumpulan kesenian poja atau mata-mata gelap untuk menyelidiki Kerajaan Pakuan Padjajaran. Ternyata tarian kesenian tersebut berjaya memberikan maklumat kepada Sunan Gunung Djati.

 Selain itu, menurut versi sumber lisan yang lain, Poja berasal dari perkataan Bugis yang bermaksud puji-pujian. Pada masa dahulu, tarian Poja merupakan sebuah tarian di istana yang dipersembahkan semasa sultan sedang bersantai atau berehat dengan tujuan bagi memuji-muji baginda. Tarian ini juga dipersembahkan di dalam istana untuk meraikan sesebuah keramaian atau tetamu yang hadir untuk bertemu sultan. Oleh itu, mutu dan nilai kesenian tarian ini sentiasa dijaga oleh kerabat diraja. Kini, tarian ini bukan lagi sebuah tarian istana namun sudah boleh dipersembahkan di mana sahaja dan dipertontonkan oleh sesiapa juga. Tarian ini menjadi tarian mengalu-alukan kedatangan para tetamu yang hadir ke majlis tersebut.

 Dahulunya, penari-penari tarian ini terdiri dalam kalangan perempuan sahaja. Manakala lelaki bermain alat muzik. Apabila tarian ini mula dipersembahkan kepada masyarakat umum, maka penari-penari tarian juga terdiri daripada kaum lelaki. Jangka masa tarian ini pada asalnya adalah empat hingga lima minit. Setelah mengalami perubahan, jangka masa bertukar menjadi tiga minit sahaja.


ADAT UPACARA PERKAHWINAN



Keunikan budaya suku kaum Bugis dipaparkan dalam tradisi majlis perkahwinan. Sebelum majlis perkahwinan, masyarakat Melayu yang beragama Islam akan mengadakan upacara merisik dan meminang. Walau bagaimanapun, bagi kaum Bugis, tiada adat pertunangan. Bagi masyarakat ini, yang paling penting adalah upacara pernikahan. Ibu bapa kaum Bugis beranggapan bahawa pertunangan boleh menimbulkan syak dan fitnah dalam kalangan masyarakat kerana tempoh pertunangan yang lama.

 Namun, terdapat majlis yang menyerupai adat bertunang tetapi tidak dianggap upacara bertunang, yang digelar “men’drek doik” yang membawa maksud “naik duit”. Dalam majlis ini, pihak lelaki akan membawa wang hantaran yang telah ditetapkan semasa meminang. Oleh itu, semasa dulang hantaran diberikan ketika majlis pernikahan, dulang itu hanya simbolik sahaja kerana wang hantaran telah diserahkan. Semasa majlis ini berlangsung, pihak pengantin lelaki akan menyarungkan cincin sebagai tanda ikatan sebelum tiba majlis pernikahan yang berlangsung selepas tiga hingga tujuh hari setelah majlis “naik duit”.

 Seminggu sebelum majlis persandingan, dua orang wanita dipertanggungjawabkan oleh pihak pengantin perempuan untuk menjemput tetamu. Wanita ini terdiri daripada mereka yang telah berumah tangga. Wanita yang belum berkahwin tidak manis berkunjung ke rumah untuk menjemput tetamu. Bagi kaum Bugis, wanita yang belum berkahwin tidak dibenarkan menjemput tetamu kerana dikhuatiri lambat menerima jodoh.
Kedua-dua wanita ini digelar pattampa yang bermaksuud pemanggil tetamu. Pattampa akan mattampa, iaitu berkunjung dari rumah ke rumah. Pattampa akan membawa dulang yang dibalut dengan kain berwarna dan bermanik. Dulang diisi dengan dua bungkus rokok pelbagai jenama beserta mancis. Rokok, suatu ketika dahulu merupakan lambang prestij sesebuah keluarga. Hanya golongan yang berkemampuan sahaja mampu memilikinya.

Tetamu yang dijemput akan membuka dulang dan mengambil sebatang rokok lalu membakarnya. Adat ini penting kerana bagi tetamu yang mempunyai anak dara, kerana dengan cara ini diharapkan anak mereka pula akan menemui jodoh. Adat mattampa ini berbeza dengan adat kaum lain yang menggunakan kad undangan.

Malam berinai atau mappacci cukup meriah, kerana pada malam tersebut pelbagai acara berlangsung. Malam berinai akan dimulakan dengan majlis khatam al-Quran, disusuli dengan majlis berzanji. Setelah selesai menginai pengantin perempuan, rombongan gadis muda yang memakai inai kepada pengantin perempuan akan bersiap untuk berkunjung ke rumah mempelai lelaki. Tujuannya untuk menghantar lebihan inai daripada bakal isteri kepada pengantin lelaki. Adat ini merupakan satu usaha agar kedua-dua mempelai hidup harmoni.

Sebelum pengantin perempuan memakai inai, adat memakai bedak dilakukan dengan meriah. Majlis ini dianggap penting untuk melicinkan kulit dan menambahkan seri wajah pengantin perempuan. Bedak tersebut digelar bedak ke’cek yang bermaksud sejuk. Bedak ini dibuat sendiri dengan menggunakan beras dan diadun dengan bahan lain termasuk kunyit dan ditumbuk dengan lesung. Lebihan bedak pengantin perempuan akan disapu pada wanita yang belum berkahwin.

Kemeriahan malam berinai turut disertakan dengan permainan domino yang dipertandingkan kepada kaum lelaki. Cabutan undi dilakukan untuk membentuk kumpulan yang terdiri daripada empat pemain. Dalam permainan ini, golongan muda tua beradu kemahiran, dan berkumpul dalam suasana yang muhibbah. Sementara kaum lelaki bermain domino, kaum wanita akan menyediakan jamuan seperti kopi dan kuih-muih.
Selain itu, dalam masyarakat Bugis, mas kahwin yang akan diberikan kepada pengantin perempuan tidak dihias dengan bunga dan dipegang begitu sahaja. Pengantin lelaki perlu menyediakan sompa terlebih dahulu. Sompa dianggap menyimpan harga diri bakal isteri. Sompa merupakan kain putih yang diisi dengan wang mas kahwin. Di dalam kain putih tersebut terdapat juga beras, buah pala, kayu manis dan jarum. Makna yang tersirat disebalik sompa sangat mendalam bagi kaum ini.

 Justeru, sompa harus disimpan di tempat yang paling berharga dan selamat. Barang-barang yang disertakan dengan mas kahwin melambangkan cabaran dan dugaan yang perlu ditempuhi oleh pasangan pengantin semasa hidup bersama. Cabaran digambarkan dengan meletakkan jarum di dalam beras, sedangkan beras itu pula melambangkan keperluan asas dalam kehidupan. Perisa dan keharmonia rumah tangga digambarkan dengan buah pala dan kayu manis termasuklah rezeki yang bakal diterima.

 Saudara lelaki pengantin perlu bersiap sedia membawa sompa. Amanah ini bukan satu tanggungjawab yang ringan kerana sompa dikatakan lambang panjang atau pendek jodoh seseorang. Sompa tidak boleh jatuh daripada kendungan. Jika jatuh, masyarakat Bugis percaya bahawa itulah peranda yang tidak baik.

 Selain sompa, bakul sugi perlu disediakan sebelum menjadi raja sehari. Bakul ini diisi dengan buah-buahan tempatan seperti nangka, pisang, betik dan lain-lain. buah-buahan ini melambangkan kemanisan dalam berumah tangga. Sompa dan bakul sugi akan diserahkan kepada pihak perempuan setibanya rombongan lelaki di rumah perempuan. Buah-buahan ini tidak boleh dihidangkan kepada semua orang tetapi hanya untuk saudara perempuan yang belum berkahwin agar mereka juga menerima jodoh.

                                     

 Majlis persandingan suku kaum ini berlangsung sama seperti umat Islam yang lain. sebelum melafazkan akad nikah, pengantin lelaki akan duduk di atas kain pelekat yang disusun sebanyak sembilan atau 12 susunan. Kain ini dilipat dengan membawa kesemua hujung kain ke tengah. Adat ini bagi menghormati pengantin lelaki yang akan bernikah. Susunan kain ini menggambarkan pangkat dan darjat seseorang.

 Di samping itu, anak-anak gadis yang menyerikan majlis memakai baju bodo. Pakaian ini menjadi begitu bernilai kerana baju bodo diperagakan oleh golongan istana pada zaman Kesultanan Bugis. Hidangan utama dalam majlis perkahwinan ialah beppa richa yang bermaksud kuih basah. Apabila tetamu datang, mereka akan dihidangkan dengan kuih basah. Selepas itu, barulah tetamu akan menikmati hidangan nasi putih dan pelbagai jenis lauk. Kuih muih disediakan oleh jennang, seorang tukang masak.

Majlis persandingan di rumah pengantin perempuan akan berlangsung sehingga larut malam. Ada pasangan pengantin yang terus memperagakan baju bodo pelbagai jenis dan warna sehingga malam. Pada malam ini juga pemenang permainan domino akan diumumkan oleh mempelai.

 Apabila selesai majlis di rumah perempuan, pada keesokannya persandingan akan terus berlangsung di rumah lelaki. Kehadiran pengantin perempuan di rumah pasangannya digelar merolla atau berkunjung ke rumah mentua. Adat mamettoa atau mengenali keluarga mentua dilakukan di rumah pihak lelaki. Semasa adat ini, kedua-dua mempelai duduk di satu penjuru ruang tamu.

 Pengantin perempuan akan diperkenalkan kepada seluruh ahli keluarga suaminya. Seorang demi seorang akan bersalaman dan berpelukan dengan kedua-dua mempelai yang didahului dengan ibu bapa lelaki. Lazimnya, ibu dan saudara perempuan pihak lelaki sahaja yang akan memberikan hadiah kepada orang baharu dalam keluarga mereka. Ibu mentua akan menyarungkan cincin atau rantai emas. Bagi mereka, semakin tinggi nilai pemberian maka semakin tinggi penghargaan yang diberikan kepada pengantin perempuan.


ADAT UPACARA KELAHIRAN

Sejak kecil lagi proses ajaran agama Islam telah diterapkan sejak anak baru lahir lagi. Azan akan berkumandang di telinga kanan bagi anak lelaki dan iqamat bagi anak perempuan. Azan dan iqamat ini akan dilakukan pada hari ketiga waktu maghrib bagi tujuan memperdengarkan kalimah Islam pada awal kelahirannya di dunia. Tembuni atau uri bayi akan ditanam mengikut tatacara adat Bugis dengan memasukkan tembuni itu ke dalam tin yang diletakkan bersama-sama tulang ikan, buku, pensil dan jarum.

Benda-benda ini mempunyai maksud yang tersendiri iaitu tulang ikan bertujuan agar si anak tidak tercekik apabila makan ikan, buku dan pensil agar si anak bijak belajar manakala jarum bertujuan agar si anak mempunyai fikiran yang tajam. Di samping itru, cebisan atau al-Quran kecil turut dimasukkan bersama tembuni ke dalam tin supaya si anak lancar mengaji Al-Quran. Kemudian lubang akan digali dan ditutup dengan meletakkan kelapa bulat yang dipasang dengan lilin yang menyala agar membolehkan fikiran si anak sentiasa terang dan tajam.

 Adat yang lazim dijalankan dalam upacara kelahiran adalah caru-caru (ma’pa’katan) yang merupakan upacara keselamatan sebagai tanda selamat datang kepada bayi yang telah selamat dilahirkan ke dunia dan menjadi anggota baru dalam sesebuah keluarga. Caru-caru akan diadakan seminggu stelah selesai kelahiran iaitu setelah tali pusatnya jatuh. Dalam melaksanakan adat ini, lima ekor ayam akan disembelih iaitu tiga ayam jantan dan dua ayam betina. Lima ekor ayat tersebut mewakili keluarga si bayi yang terdiri daripada ayah, ibu dan adik-beradiknya yang dipercayai tanah, air dan angin. Jika tidak berkemampuan untuk menyembelih lima ekor memadai sebanyak tiga ekor sahaja. Selain itu juga, Tompolo merupakan upacara pemberian nama serta pemberitahuan kepada saudara-mara yang biasanya diadakan pada hari ke-40 selepas kelahiran.

Aqiqah pula merupakan adalah tradisi keagamaan yang berasal daripada agama Islam dengan menyembelih kambing bagi bayi yang baru dilahirkan. Upacara aqiqah dilakukan dengan menggunting beberapa helai rambut bayi yang dilakukan oleh imam atau guru kampung. Simbol kelapa diambil daripada kepercayaan asli Bugis dan makanan manis adalah saranan Islam. Gunting hendaklah dibasahkan dengan air kelapa. Kelapa melambangkan kuat dan serba guna. Maka simbol ini berkait rapat denga harapan agar bayi kelak kuat dan berguna. Kemudian makanan manis akan dimasukkan ke dalam mulut bayi dengan harapan kelak ucapan yang keluar dari mulut si anak semanis makanan yang pertama kali dirasainya.

Kambing yang disembelih dalam majlis aqiqah merupakan sebahagian daripada tuntutan yang mempercayai haiwan perlu disembelih sekurang-kurangnya sekali seumur hidup kerana kelak haiwan itu akan digunakan sebagai kenderaan pada hari kiamat mengikut kepercayaan asli Bugis. Dalam majlis aqiqah atau maccera ini juga diadakan adat mappenrek tojang atau naik buai iaitu membuaikan anak. Buaian digantung bersama setandan pisang dan 40 biji lepek-lepek atau bilunda (pulut yang dibungkus dengan daun kelapa muda).

Apabila kali pertama bayi dibawa berjalan atau kali pertama turun dari rumah, bayi akan disertakan bersama bekalan nasi putih atau nasi pulut dan telur rebus. Adat ini sebagai simbolik bahaya bayi tersebut sentiasa membawa rezeki walaupun bayi tidak boleh memakan makanan tersebut. Bayi tidak boleh keluar rumah ketika hampir maghrib atau waktu malam atau dalam bahasa Bugisnya kubuallo kerana dipercayai syaitan sedang berkeliaran ketika itu. Adalah menjadi kebiasaan apabila tuan rumah diziarahi oleh bayi pada pertama kalinya akan memberikan cenderamata kepada bayi atau disebut dalam bahasa Bugis Pabbarekkeng sumangek atau penguat semangat.

 Pemakaian tangkal yang berwarna kuning atau hitam bagi kanak-kanak yang baru lahir sehingga umurnya tiga tahun adalah untuk mengelakkan gangguan daripada makhluk halus. Kebiasaanya tangkal tersebut akan diisi dengan cebisan kertas al-Quran atau rempah yang telah dijampi. Kadang kala duit syiling yang diikat dengan benang atau tali untuk dijadikan tangkal dan dipasang di bahagian pinggang si bayi.
   
ADAT UPACARA KEMATIAN

Kematian seseorang individu biasanya disertai dengan pelbagai bentuk ritual untuk menghantar roh si mati dalam kehidupan seterusnya. Tetamu yang datang menziarahi keluarga si mati akan membawa sidakka (sumbangan kepada keluarga si mati) seperti wang, beras atau kain. Upacara ini akan dijalankan sekiranya semua anggota keluarga terdekat hadir. Upacara kematian ini dilaksanakan mengikut tatacara Islam di samping beberapa unsur kepercayaan asli yang diwarisi daripada orang tua.

Pengurusan mayat dimulakan dengan memandikan mayat yang biasanya dimandikan oleh orang-orang tertentu yang sememangnya biasa memandikan mayat atau daripada anggota keluarga sendiri. Terdapat beberapa bahagian yang dilakukan ketika memandikan mayat iaitu:
i. Pajenekang : menyiram air mandian mayat dan diiringi bacaan doa.
ii. Pasucina  : menggosok bahagian tubuh mayat
iii. Pabbisina  : membersihkan alat kelamin si mayat
iv. Pamaralui  : menyiram air mandi terakhir dan mewudukkan mayat.

Setelah selesai dimandikan, mayat akan diroko (dikafan) oleh anggota keluarganya yang dibalut dengan kain putih. Kemudian imam dan beberapa ahli keluarga dan rakan taulan yang lain akan menjalankan pengimangan iaitu menyembahyangkan mayat menurut tatcara agama Islam. Sebelum mayat dikebumikan saudara mara dan jiran tetangga akan mempersiapkan pabuleka (usungan mayat yang dibuat daripada bambu atau pohon pinang). Sebelum pabuleka digunakan ia akan dilumur dengan darah ayam atau haiwan lain yang disembelih untuk dijadikan kanre pasuru (nasi penguburan). Kanre pasuru hanya boleh dimakan oleh anggota keluarga dari si mayat setelah dibacakan doa dengan pembakaran dupa.

Sebelum pabuleka mayat diusung ke tanah perkuburan, pabuleka akan dilangkah oleh cucu atau anak kecil si mati agar rohnya tidak menganggu anak tadi ataupun tidak mengalami kambo-kamboan. Malah sebelum itu juga, sewaktu mula diturunkan dari rumahnya, pabuleka diangkat dan anak-anak si mati diminta lalu di bahagian bawah pabuleka tersebut. Tujuan ini adalah untuk mengelakkan anak-anak rindu dan terkena badi kematian si mati. Apabila upacara perkebumian dimulakan, bacaan doa dan beberapa ayat al-Quran serta al-Fatihah. Kemudian imam kampung akan membacakan Talqin denga tujuan agar mayat dapat menjawab pertanyaan malaikat di alam barzakh. Imam kampung tersebut akan diberikan tikar dan pakaian si mati sebagai imbalan atau ganjaran atas jasa baktinya.

Ada juga sesetengah pendapat menyatakan pemberian tersebut bertujuan agar arwah atau roh si mati tidak datang kembali menuntut barang miliknya yang ditinggalkan. Setelah selesai dikebumikan, di atas kubur akan diletakkan kelapa dan payung kerana dipercayai arwah si mati tetap berkeliaran. Kelapa dan airnya yang diletakkan di atas kubur bertujuan untuk dijadikan minuman kepada roh si mati dan payung pula bertujuan untuk melindungi roh di samping sebagai simbol keturunan. Sekiranya mayat tersebut adalah bayi atau anak kecil, botol susu akan diletakkan di atas kubur kerana dipercayai hanya jasad si bayi sahaja yang mati manakala roh si bayi tetap wujud dan masih memerlukan susu.

Upacara kematian kemudiannya diikuti dengan kenduri arwah yang diadakan pada malam ketiga, ketujuh, ke-40 dan ke-100. Kebiasaanya ayam akan disembelih satu atau dua ekor (ayam kampung yang dianggap sebagai penyambung nyawa pada malam ketiga selepas kematian). Pada malam ketujuh atau ke-14 seekor kambing ataupun ayam akan disembelih. Pada malam ke-40, lembu akan disembelih bagi keluarga yang berkemampuan. Akhir sekali, terdapat juga pantang larang atau pemmali yang harus dipatuhi. Contohnya. Ketika mayat diturunkan dari rumah semua yang melihatnya tidak boleh menyentuh dinding.

BAHASA BUGIS

·         Duduk - tudang
·         Berdiri - tettong
·         Makan - manre
·         Minum - minum
·         Aku - iyya
·         Kamu - idi'
·         Besar - maloppo
·         Banyak gaya - maledo
·         Hujan - bosi
·         Kecil - beccu
·         Baju - waju
·         Celana - sulara
·         Siapa - iga?
·         Bagaimana - pekkogai?
·         Kenapa - manengka?
·         Kapan - sianna?
·         Hari - esso
·         Siang - tangasso
·         Malam - wenni
·         Pagi - ele
·         Mandi – cemme
·         Pergi mana – lokka tega
·         Sama siapa – sibawa iga

PANTANG – LARANG DALAM KAUM BUGIS

Pemmali merupakan istilah pantang-larang dalam masyarakat Bugis yang digunakan untuk menyatakan pantang-larang kepada seseorang yang melakukan dan mengatakan sesuatu yang tidak sesuai.

Pantang-larang sering menjadi pegangan leluhur masyarakat Bugis sebagai gelangan pendidikan tidak formal untuk membentuk budi pekerti.

Sebenarnya kata-kata Pemmali / Pantang-larang, berasal dari bahasa Arab yaitu Fiil Madi. Fiil Madi dalam bahasa Arab diertikan perbuatan/Sesuatu yang telah terjadi di masa lampau. Oleh karena itu Pantang-larang dapat diinterpretasikan perbuatan/perkataan yang telah dilakukan oleh orang tua dulu yang mendatangkan kesan sehingga terjadinya sesuatu secara kebetulan atau disengaja.

Antara pantang-larang dalam bugis ialah :

1.   Pantang bagi seorang gadis menyanyi di dapur apabila sedang memasak atau menyiapkan makanan.

Masyarakat Bugis menjadikan pantang menyanyi pada saat sedang memasak. Akibat daripada ketidakpatuhan ini dikatakan bahawa mereka akan mendapat suami yang tua. Namun demikian dari segi ilmiah tidak terdapat hubungan antara menyanyi di dapur dengan mendapat jodoh. Kerana Jodoh itu di tentukan oleh Allah SWT. Namun demikian, pantang-larang di atas sebenarnya memiliki hubungan dengan masalah kebersihan dan kesihatan. Menyanyi di dapur dapat mengakibatkan keluarnya tampias ludah daripada mulut yang kemudian terpercik ke makanan.

2. Gadis tidak boleh tidur sampai tengah hari sebab rezeki tidak menyinggah di rumah.

Selain itu leluhur kita mengatakan mereka yang lambat bangun akan mendapat jodoh yang lambat. Sebenarnya seorang gadis tidak baik bangun tengahari kerana ia merupakan cerminan daripada sikap malas dan boleh membantutkan kerja di dalam rumah. Hal ini perlu diperhatikan kerana masyarakat Bugis menganggap bahawa perempuan adalah pemegang kunci kepada pendidikan anak-anak dan urusan dalam rumah. JIka dikaitkan dengan lambat terima jodoh kerana lelaki tidak akan mahu berkahwin dengan wanita yang lambat bangun sebab khuatir mereka akan mengabaikan tanggungjawab sebagai ibu dan isteri dlam rumahtangga. Dari segi kesihatan pula lambat bangun akan menyebabkan badan menjadi lemah.

3.  Pantang orang tidur pagi jika jenazah jiran kita belum diusung ke tanah perkuburan.

Masyarakat Bugis dilarang tidur pagi sekiranya terdapat jiran yang meninggal dunia. Sebenarnya falsafah daripada larangan ini adalah sebagai satu simbol menghormati jenazah dan sebagai satu cara kita turut bersimpati dengan jiran. Pantang-larang ini menggambarkan betapa tingginya penghargaan masyarakat Bugis terhadap sesama manusia.

4.  Pantang bertongkat dagu sebab akan membawa sial.


Bertongkat dagu dikatakan akan membawa sial. Namun demikian makna falsafah daripada larangan ini adalah menunjukkan sikap seseorang yang pemalas. Perilaku bertongkat daku seolah-olah sesorang itu hanya berangan-angan tetapi tidak ada melakukan tindakan. Perilaku ini tidak ada hasil yang boleh didapatkan karena tidak ada pekerjaan yang dilakukan. Mereka biasanya hanya hidup menderita. Oleh itu perbuatan ini dianggap sial kerana tidak mampu melakukan pekerjaan yang mendatangkan hasil untuk memenuhi keperluan hidupnya

5.  Pantang-larang anak-anak berbaring bertiarap sebab menyumpah ibunya mati cepat.

Bagi kanak-kanak yang suka bertiarap mereka pastinya akan ditegur kerana dikatakan ingin menyumpah ibunya agar mati cepat. Sebenarnya ancaman ini mencerminkan bahawa masyarakat Bugis sangat menghormati orangtuanya sehingga larangan itu dikaitkan dengan kematian ibu. Jika kita lihat dari sudut kesihatan berbaring tiarap boleh mengakibatkan sakit di dada atau sakit perut. Pantang-larang ini berfungsi mendidik anak untuk menjadi orang memegang teguh etika, memahami sopan santun, dan menjaga budaya leluhur. Anak merupakan generasi yang harus dididik agar membesar menjadi insan berguna dan tidak memalukan keluarga.

4 comments:

  1. Macamana pula perangai orang Bugis

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah... syabas dan terimakasih ya puan atas perkongsian informasi yang sangat bermanfaat bagi generasi kini yang nak memahami susur galur keturunan kita ini... semoga Allah merahmati dan mengampuni semua kaum muslimin muslimat terutama buat almarhum dan almarhumah ahli keluarga tok nenek moyang kita semua yang telah meninggal dunia, aamiiin ya Rabbal aalamiiiin...

    ReplyDelete
  3. terima kasih , info yang sgt baik

    ReplyDelete